Legendárna reprosústava B&W Nautilus

15.04.2013 19:00

B&W Nautilus :

Nejde o žiadnu sezónnu senzáciu, ale dnes, po sedemnástich rokoch, už smelo môžeme o Nautiloch hovoriť ako o časom overenej klasike, ktorá si aj po rokoch dokázala obhájiť svoju pozíciu. Menom, ktoré si firma požičala od podmorského korábu Julesa Vernea, vzdali kolegovia Johna Bowersa, praotca myšlienky a zakladateľa firmy B&W, hold jeho vizionárskym schopnostiam. Mr. John, ktorý zomrel v roku 1987, teda ešte pred zavŕšením vývoja veľkých slimákov, veril, že kvalita zvuku do značnej miery spočíva v jeho čistote. Dôležité je, aby reprobedne samé od seba signál nijako neprifarbovali ani nenásobili. Hoci sa konštrukcii a spevňovaniu kabinetov v B&W venovalo už nemálo úsilia, ktoré aj prinieslo zaslúžené ovocie, podľa Bowersa môžu štandardné kabinety s rovnobežnými stenami eliminovať zadné vyžarovanie meničov iba čiastočne. Že jediným riešením, aby sa odraz signálu zvnútra ozvučnice s miernym oneskorením nevracal cez membránu reproduktora späť k poslucháčovi, nemusí byť iba úplné odstránenie kabinetu a vytvorenie dipólového zdroja, o tom už niečo tušil aj sám Bowers – autor tejto idey. V rozpracovanom Bowersovom diele pokračoval jeho nasledovník – vynálezca Matrixu a špičkový akustický návrhár Laurence Dickie. Vo finále sa dopracoval k podobnému efektu eliminácie skreslenia, aj keď trochu inou cestou – povedzme že „po špirále“.



Dizajn inšpirovaný prírodou

To, čo na prvý pohľad vyzerá ako skulptúra zo skicára autora filmového Votrelca, je v skutočnosti vysoko funkčný dizajn, kde každý detail má svoje opodstatnenie a kde vzájomná súhra vonkajších i vnútorných objemov, použitých materiálov a tvarov je vyjadrením harmónie zvukových farieb, rytmicky prúdiacich na krídlach rozličných pásiem a dynamických odtieňov. Žiada sa ešte dodať – ničím nerušených. Čistota zvuku reprosústavy Nautilus je daná tým, že meniče sú uzatvorené v samostatných izolovaných komorách, vnútri kabinetu sa neovplyvňujú vzájomne ani jednotlivo, tzn. oneskoreným odrazom impulzov smerovaných meničmi dozadu. Vnútri komôr prakticky neexistujú rovnobežné steny. Smerom dozadu odvádzajú impulzy dlhé alumíniové nátrubky , ktoré sú navyše kaskádovito vytlmené špeciálnou vláknitou vlnou. Dĺžka a tvar dutín sú vypočítané tak, aby zodpovedali pásmam prenášaným  jednotlivými meničmi. Ale čo s tým, keď na elimináciu spätných impulzov z basového reproduktora treba komoru dlhú až 4,5 m? Geniálny a jednoduchý nápad „zrolovať“ tunel do špirály dodal Nautilom skladnosť aj štýlový tvar.

Vysoko sofistikovaná elektronika

Štýlové a súčasne nekompromisné je i zapojenie. Kompletný systém Nautilus si v luxusnom zapojení vyžaduje jeden stereo predzosilňovač a osem monoblokov. Alternatívou sú štyri stereofónne koncové stupne (alebo vyvážená kombinácia oboch typov zosilňovačov). Odporúčaný výkon na jeden reproduktor je minimálne 100 W, pričom optimum na „pohon“ basového meniča je 500 W (len jeho magnet váži 9,5 kg). Pár externých aktívnych výhybiek sa zapája medzi predzosilňovač a koncové stupne. Na rozdiel od bežných pasívnych reprosústav prichádza signál do výhybky z predzosilňovača na relatívne nízkej úrovni. Komponenty použité na stavbu výhybky preto musia byť schopné pracovať na vyššom stupni presnosti než bežné pasívne reprosústavy. B&W Nautilus je schopný dosiahnuť lineárnu fázu filtrovania v každom z prechodových bodov; dosahuje takmer absolútnu synchronizáciu signálov postupujúcich k jednotlivým meničom a zároveň aj maximálne plochú frekvenčnú odozvu. Signály z jednotlivých obvodov výhybiek privádzajú do koncových stupňov štyri káble typu XLR alebo phono – tu sú jednotlivé pásma zosilnené a distribuované ďalej k určeným reproduktorom. Do každej reproskulptúry vedie jeden osemžilový multikábel. Jednotlivé pramene z čistého striebra s farebne rozlíšenou izoláciou sa na jednej strane štandardným spôsobom pripájajú ku koncovým stupňom, pričom multikábel ako celok je originálna a napevno zabudovaná súčasť reprosústavy. Do žulového podstavca slimačej ozvučnice vstupuje zozadu a do útrob ulity vedie zdola neviditeľným otvorom v oválnej kolíske, kam je vsadená špirálovitá časť korpusu. Presne vytvarovaná prehĺbenina v bezmála 50 kg ťažkej základni zabezpečí reprosústave a jej meničom potrebnú stabilitu, ale zároveň umožňuje aj predo-zadné naklonenie a fixáciu podľa individuálnej potreby užívateľa. Nautily majú široké vyžarovanie a bez problémov pokryjú celý priestor veľkej miestnosti. Uhol odklonu od osi vedenej z miesta posluchu môže byť 60º až 90º, oblasť vysoko kvalitného posluchu je v okruhu približne do 1,5 m od centrálneho miesta.

Okná ponorky Nautilus

Štvorpásmová reprosústava je osadená meničmi s priemerom 300 , 100 , 50  a 25 mm. Štvorpalcová plochá membrána reproduktora určeného pre nižšie stredy je alumíniovo polymérový sendvič, zatiaľ čo membrány ostatných meničov sú tvarované a vyrobené z jedného kusu anodizovaného hliníka. Výhybky sú naladené individuálne pre všetky štyri meniče. Každý z nich bol vyvinutý tak, aby v spolupráci s výhybkou bezo zvyšku preniesol zverené frekvenčné pásmo, tzn. všetky základné frekvencie vrátane ich harmonických násobkov, ktoré sú prítomné vo výslednom zvuku sústavy.

Hlas mora

Prednosti prednesu Nautilov spočívajú predovšetkým v jeho transparentnosti a čistote signálu pri zachovaní plného frekvenčného spektra a kvalitnej dynamiky vo všetkých pásmach i všetkých stupňoch hlasitosti signálu. Vďaka svojej schopnosti rozlíšiť detail, ale neodviesť pritom pozornosť od celku, práve Nautily perfektne preukážu, v čom sa líši tá istá nahrávka z CD alebo LP, prípadne ktorá z dvoch verzií mixu jednej skladby má lepšiu šancu zasiahnuť zmysly poslucháča. Vďaka tejto schopnosti nachádzajú Nautily svoje uplatnenie ako referenčné sústavy v popredných hudobných štúdiách a v profesionálnej sfére práce so zvukom. V súkromí privedú k nirváne poslucháča prakticky všetkých žánrov hudby – od subtílnej komornej až po opulentnú a dynamickú. Basy sú pevné a dôrazné, majú pregnantne stanovenú kontúru a timing britského džentlmena. Akustický tlak je fascinujúci, v dynamických pasážach s dominanciou basových inštrumentov je možné počúvať aj bránicou. Výšky sú filigránsky detailné a presné. Priestorové podanie týchto dizajnových skvostov má nedoziernosť oceánu. Šírka i hĺbka Nautilmi zobrazenej scény ide za stavebné limity posluchovej miestnosti a nie je nič neobvyklé, keď spraví z vašej aj tak dosť veľkorysej obývačky rozľahlú koncertnú sieň. Finálny zvuk nádherných ulitníkov zbavený parazitných signálov má geniálnu schopnosť vťahovať poslucháča do perspektívy kvalitnej nahrávky.

Predstavte si, že sú vaše



Nie sú to samotné Nautily, ktoré robia hudbu krásnou, rovnako ako ani tie najlepšie husle nerobia z huslistu virtuóza schopného pohrávať sa s našimi emóciami. Ale ak má Paganini v rukách stradivárky, alebo Nautily prednesú skvelú nahrávku, potom je pôžitok z hudby dokonalý a estetické receptory vašej duše zakúšajú orgazmus. Za predpokladu, že táto vysoko sofistikovaná reprosústava kooperuje v kvalitatívne relevantnom tíme komponentov, neponechá si nič pre seba a doslova všetkými kanálmi naplní rovnicu „má dostať/dal“. Okrem prvotriedneho hardvéru Nautily vyžadujú aj kvalitný hudobný softvér a vnímavého majiteľa. Ten v kvalitnej posluchovej miestnosti so zladenou audio zostavou korunovanou Nautilmi môže poľahky roztriediť svoju fonotéku na CD, LP, SACD, DVD-A a B-R albumy, ktoré naozaj hrajú a tie, ktoré potrebujú svoje nedostatky maskovať na menej spôsobilej aparatúre vybavenej náležitou predstavivosťou (ako zamlčať nežiaduce a dopovedať nevyslovené). Okrem toho, že tieto pravdovravné „ulitníky“ prenášajú hudbu tak, ako bola stvorená – so všetkými emóciami, výrazom a zmyslom pre krásu, podávajú svojmu pánovi zakaždým uspokojivú správu, že pre kvalitný posluch svojej obľúbenej hudby už nemohol spraviť viac. Vnútorná pohoda je napokon pri počúvaní tým dôležitým faktorom, do ktorého sa jednoznačne oplatí investovať.

 

 

Resumé

Ľudí charakterizuje mnoho čŕt – vzhľad, písmo, hlas, reč tela, záľuby, ale aj to, čo si obliekajú, kde bývajú, v čom sa vozia a v neposlednom rade, do čoho sú ochotní investovať. Niektoré bytové doplnky môžu predstavovať elegantný spôsob, ako dá investor najavo, že jemu na nejakom tom milióne nezáleží. Ak ale predmetom investície nie je len predražená „atrapa“, ale pozoruhodný, vysoko funkčný objekt schopný sprostredkovať estetické hodnoty, ktorý navyše spĺňa aj zberateľské kritériá, potom sa nemalá investícia javí v celkom inom svetle. Duchovný rozmer takejto pohnútky totiž rozprestiera nad investorom aureolu inteligentného, kultúrne orientovaného človeka, ktorý je navyše dostatočne šikovný, aby si mohol dopriať niečo extra.

TABUĽKA ČOKOLÁDY:

Systém: štvorpásmová uzavretá sústava s aktívnou výhybkou
Frekvenčný rozsah: 10 Hz – 25 kHz (- 6 dB)
Prechodové frekvencie: 220 Hz, 880 Hz, 3,5 kHz
Miery: 1210 X 430 X 1105 mm
Hmotnosť s podstavcom: 86,5 kg
Cena: 42 990 eur/ ks

Audiosoftware:
Blackmore’s Night: Secret Voyage, In Extremo: Seangerk Rieg, George Benson: I Got A Woman And Some Blues, Sharley Spiteri: Melody, The Best Of Andrea Bocelli: Vivere, Béla Fleck And The Flecktones: Outbound

Audiohardware:
Aparatúra McIntosh
CD/SACD prehrávač: MCD201
predzosilňovač:  C2300 Tube Preamplifier
stereo koncový stupeň: MC 252 (výškové meniče)
stereo koncový stupeň: MC 402 (meniče pre vyššie stredy)
monobloky, 2x:  MC 501 (meniče pre nižšie stredy)
monobloky, 2x:  MC 501 (basové meniče)

Kabeláž:
CD > predzosilňovač:  Coorado XLR 0,75 m
Predzosilňovač > výhybky: Cheetah XLR 2 m
Výhybky > koncové stupne: Coorado XLR 1 m, 3 sety Niagara XLR 1 m, 1 set
Koncové stupne > repro: Nautilus, zabudované káble

 

Zdroj: highendslovakia.sk