Crysis 3 - Nie len graficky najdokonalejšie spracovaná hra na svete

22.04.2013 14:29

 

Je tomu 6 rokov, čo Crytek vytvoril legendárny Crysis. Hru, ktorá na svoju dobu excelovala grafikou, ponúkala otvorený prístup k riešeniu úloh a hlavne špeciálny oblek s taktickými možnosťami. Bolo na hráčoch, či využijú priamy útok, stealth, alebo taktický postup. Autori týmito možnosťami postavili základy série, ktoré si zachováva Crysis dodnes. Crysis 2 síce po prechode do mesta, s pridaním konzolových platforiem obmedzil veľkosti levelov, ubudla voľnosť a masívne boje, ale námestia stále umožňovali taktizovať a používať rôzne prístupy k likvidovaniu cieľov. Do tretej časti Crytek sľuboval návrat späť a podarilo sa mu to.

V Crysis 3 sa totiž mieša otvorenosť a džungľa z prvej hry s mestským prostredím druhej hry a zavedie vás tak do mestskej džungle. Znovu sa ocitnete v New Yorku, ale je iný ako si ho pamätáte.  Po 32-ročnej vojne je v troskách a zapúzdrený aj so zvyšnými Ceph mimozemšťanmi. New York sa stáva hlavným stanom korporácie CELL, ktorá tu našla niečo, čím ovládala celý svet - neobmedzenými zásobami energie. Netuší však, s čím sa zahráva. Vie to len jeden muž, posledný vojak navlečený do nanoobleku - Prorok.

Vie, že pokým na svete existujú Ceph bytosti, svetu hrozí nebezpečenstvo. Spolu s malou skupinkou rebelov a so Psychom po svojom boku sa púšťa do likvidácie CELL, odhalenia tajomstva skrývajúceho sa v New Yorku aj vysvetlenia všetkých otázok z prvej hry, počnúc tou prvou - čo je vlastne nanosuit?

Návrat do mesta, mestskej džungle.



Crysis 3 vás v kampani znovu pozýva na vizuálne jedinečný a možnosťami takmer neobmedzený výlet. New York je stále obsadený CELL jednotkami a vzmáhajúcimi sa pozostatkami Ceph armády, ktorá sa nehodlá vzdať bez boja. Ostáva teda na nás, aby ste tam upratali. Urobíte tak v siedmich rozsiahlych misiách. Tie kombinujú menšie lokality s väčšími a rôznymi možnosťami prechodu prostredím. Od malých lúk s vysokou trávou, v ktorých na vás ticho čakajú Ceph útočníci, cez rozmanité budovy, až po rozsiahle parky a celé štvrte mesta, ktoré prechádzate na vozidlách. 

Rozmanitosť je vďaka kombinácii džungle a zničeného mesta ešte vyššia ako v predchádcajúcich hrách, rovnako aj možnosti postupu. Nechýbajú funkcie obleku, kde hlavne sila a neviditeľnosť budú vašou oporou, a spolu s ďalšími možnosťami ich budete vylepšovať malými, ale aj postupnými upgradmi. Samozrejmosťou je modifikácia zbraní o lepšie zásobníky, mieridlá, tlmiče alebo aj špeciálne náboje. 

Veľkých vylepšení sa dočkal Vizor mód, ktorý analyzuje celé prostredie, ukáže dôležité veci a pridá aj novinku v taktike hry a to hackovanie objektov na diaľku. Jednoduchou minihrou ovládnete automatickú vež, ktorá sa namiesto vás bude sústrediť na nepriateľov. Rovnako sa dajú hacknúť mechanickí nepriatelia, deaktivovať míny alebo spustiť systémy dôležité pre postup vpred. Je to zábavný, aj keď väčšinou nie nevyhnutný prídavok, hra totiž ani teraz neurčuje jednu cestu vpred. Závisí na vás, či  budete všetko prechádzať plnou silou, pokúsite sa prebehnúť pod rúškom neviditeľnosti alebo sa takticky zakrádať a ostreľovať nepriateľov.

V Crysis 3 pribudla nová zbraň a to luk, ktorá z vás spraví skutočného lovca. Luk je totiž tichá a smrtiaca zbraň, ktorá v kombinácii so silou nanoobleku a neviditeľnosťou dokáže ovládnuť bojisko. Má však aj nevýhodu a to nízky počet šípov, ktoré si treba vždy po vystrelení pozbierať. Na druhej strane ak nepreferujete tiché zbrane, v hre nájdete dostatok útočných pušiek, granátometov, raketometov a vyskytnú sa aj supersilné mimozemské kanóny, ktorými rozmetáte nepriateľov.

Samotnú kampaň prejdete bez problémov za päť hodín čistého času, aj keď podľa vašej taktiky a počtu umierania sa to môže vyšplhať o hodinu alebo dve vyššie. Je to však málo na dostatočné si vychutnanie jedinečného prostredia zničeného mesta, ako aj na spracovanie množstva úlomkov informácií doplňujúcich Crysis univerzum, ktoré do seba na koniec zapadnú. Minimálne dvojnásobná dĺžka hry by bola potrebná.

Dĺžku hry dokáže zvýšiť len opätovné prechádzanie na vyšších obtiažnostiach alebo multiplayer, pre ktorý si hráči Crysis nekupujú, ale treba dodať, že 8 módov a 12 máp je ponuka, ktorá vyvažuje základnú výbavu Call of Duty a Battlefield. Je takmer jasné, že sa im chce hra podobať, ale žiaľ jediným, čím vystupuje z radu, je neviditeľnosť. A to je presne niečo, čo skôr odradí masy hráčov ako ich priláka. Na druhej strane hráčov, ktorí si vedia na bojisku spraviť prehľad a radšej taktizujú, je neviditeľnosť spolu s ponukou špecializovaných modifikácií obleku ideálna. Mimo štandardných bojov, tímových bojov a obsadzovania kontrolných bodov vyniká Hunter mód, v ktorom neviditeľní Nanosuit bojovníci s lukmi lovia Cell jednotky.

Oproti Crysis 2 sa do multiplayeru vrátilo jedno vozidlo - mech Pinger s ktorým môžete rýchlo eliminovať nepriateľov. Je to však stále ďaleko od pôvodného Power Struggle módu z prvej Crysis hry , kde rozsiahle prostredie dopĺňali rozmanité vozidlá a boje 32 hráčov. V Crysis 3 je všetko stále menšie aj početnosťou bojov, kde po sebe strieľajú 16 hráči na PC a 12 hráčov na konzolách. Na druhej strane boje sú rýchle a akčné.

Multiplayer umožňuje postupné vylepšovanie obleku, pribúdanie zbraní a dopĺňajú to štandardné classy, z ktorých si jeden vyberiete alebo definujete vlastný. Doplnkom je New York feed, ktorý zhromažďuje informácie o vašej hre a aktivite priateľov.

Grafika je to najlepšie, čo v dnešných hrách môžete vidieť.
Detaily postáv sú úchvatné.

Graficky CryEngine 3 v sérii znovu exceluje, opäť zdvíha latku vizuálu hier o krok vyššie a doslova zahajuje novú generáciu hier. Jedinečné scenérie, pôsobivé efekty a detailne spracované prostredia vynikajú nad ostatnými hrami, aj keď stále im ešte chýba jeden krok k dokonalosti. Miestami uvidíte slabšiu textúru alebo animáciu, ktorá nie je plynulá. To sú však len detaily, ktoré zaniknú v celkovej ostrosti obrazu a dynamike bojiska, od explózií, až po vysokú vejúcu trávu, do ktorej sa priam žiada skočiť.

Tentoraz už Crytek nedegradoval PC verziu a hi-res balík s DX11 podporou už pridal v základnom balení, respektíve teraz je už samotné DX11 povinné. Výkono však Crysis 3 nemá problémy a funguje aj na pomalších systémoch (a ako ukázal Razer aj tabletoch) aj na hi-end zostavách, kde si so SLI kartami na maxime zahráte v 1080p pri 60 fps, respektíve aj v 3D. Na priemerných kartách by ste nemali mať problém spustiť hru aj na vysokých detailoch pri 30 fps.  

Čo sa týka konzol, tam si hra udržuje kvality Crysis 2 a mierne ich vďaka novým efektom posúva vpred. Jednoznačne sa ku koncu generácie zaradzuje medzi najkrajšie hry, aj má jednu chybičku, ktorá ju delí od dokonalosti a to subHD rozlíšenie.

Vizuál dopĺňa nemenej impresívna zvuková stránka, kde streľba a hluk bojiska môže súperiť s Battlefieldom. Rovnako hudobný podmaz nasleduje vysokú kvalitu predchádzajúcich hier a navodzuje atmosféru nového sveta, ktorý treba objavovať. A nemenej kvalitný je aj dabing postáv, kde treba vyzdvihnúť Psycha, ktorý to mal posledné roky ťažké a je to z jeho rečí cítiť. Rovnako aj Prorok bojuje počas celej hry s vlastnými problémami, čo vás vťahuje do deja.

Prostrediu New Yorku rozmanitosť nechýba, temné podzemie plné mimozemšťanov ho úplne zmení.


Podčiarknuté, zhrnuté, Crysis 3 je jednoznačne kvalitný titul po všetkých stránkach, až na dĺžku kampane, ktorá sťahuje jeho hodnotu. Vzniká totiž pocit, že ide skôr o expanziu ako samostatnú hru. Vynahradzuje to však grandióznym ukončením celej trilógie a vysvetlením všetkých prvkov a postáv série, rovnako aj multiplayerom, ktorý pre online hráčov ponúka desiatky hodín a bodku za všetkým dáva jedinečná grafika nastoľujúca štandard novej generácie hier.

Crysis 3 je pre fanúšikov povinná jazda, ktorú jednoducho treba prejsť a užiť si jej vyvrcholenie. Teraz už len ostáva čakať, akým smerom sa Crytek vyberie nabudúce. Hlavný príbeh síce skončil, ale ako vždy dodávajú autori - stále je čo v danom univerze vyrozprávať.

 

Grafické nároky pri FullHD rozlíšení na najvyššie nastavenia s 4xMSAA:

Vplyv procesora na hru pri najvyššom nastavení:

Ešte zopár Screenshotov: