Ako zhodnotiť 5 dolárov za dve hodiny ?

28.04.2013 13:30

5-dolárová výzva: 5 dolárov, 2 hodiny na ich zhodnotenie, neobmedzená doba na rozmýšľanie a na záver 3-minútová prezentácia o svojom projekte. Presne túto úlohu dostali študenti na Standford University.

Najjednoduchším vtipným riešením bol výlet do Las Vegas, kúpa lístka do lotérie. Študenti boli ochotní ísť do vysokého rizika spojeného s minimálnou šancou na zhodnotenie peňazí. Iní študenti sa prezentovali návrhom umývania áut, prípadne predávania limonády. 5 dolárov je dostatočný kapitál na nákup potrebného vybavenia, za prácu následne mohli zarobiť niekoľko dolárov navyše.

Úspešnejšie tímy sa prezentovali skutočne nápaditými návrhmi, no predovšetkým odlišným prístupom k riešeniu problému. Nesústredili sa na kapitál, jeho výška je totiž zanedbateľná. Uvažovali ako využiť svoje znalosti, skúsenosti, ako naplniť potreby okolia s minimálnym kapitálom. Najúspešnejšie skupiny zarobili viac ako 600 dolárov. Ak si uvedomíme, že často ani neminuli nič z 5 dolárov vstupov, ich výnos je prakticky nekonečný.

Jeden z úspešných tímov navrhol predávať rezervácie v reštauráciách. V študentských mestečkách v USA sú obvyklým problémom preplnené reštaurácie počas víkendov. Študenti sa rozhodli vopred rezervovať stoly v obľúbených reštauráciách a následne ich predávať čakajúcim, ktorí boli ochotní zaplatiť. Počas tohto „podnikania“ sa prispôsobovali požiadavkám klientov – najlepšie predávali rezervácie študentky, zatiaľ čo chlapci zháňali rezervácie. Najviac sa im systém osvedčil v reštauráciách so systémov tzv. pagerov – zariadení, ktoré oznamujú klientovi, že má voľný stôl. Zákazník bol ochotnejší zaplatiť za skoršiu rezerváciu, nakoľko pager vyvolával pocit nadobudnutia hmotnej veci. Navyše študenti dostali pager od klienta s neskorším časom vybavenia, ktorý mohli následne predať ďalším čakajúcim.

Iná skupina sa rozhodla poskytovať službu pre spolužiakov – cyklistov. Zdarma im skontrolovala tlak v pneumatikách a v prípade, že bolo potrebné ich dofúkať, inkasovala dolár. Následne po pozitívnom ohlase na danú službu prestali pýtať špecifickú sumu, ale poskytovali službu za dobrovoľný príspevok a ich výnosy prudko stúpli. Zákazníci boli ochotní zaplatiť za dobrovoľnú prospešnú službu viac ako fixnú sumu.

Víťazom sa stala skupina, ktorá poňala celý problém úplne odlišným, svojským spôsobom. Ich najhodnotnejším vstupom nebolo 5 dolárov, ani 2 hodiny času na ich zhodnotenie, ale záverečná 3-minútová prezentácia o projekte. Urobili reklamu pre spoločnosť, ktorá ponúka prácu študentom a predali jej svoj „vysielací čas“ počas záverečných prezentácií. Zarobili tak 650 dolárov a brilantným nápadom porazili konkurentov.

V čom spočíva tajomstvo úspechu? Najviac zarobili ľudia, ktorý nahliadli na problém a svoje možnosti globálne. Nie je dôležitých len 5 dolárov, ani 2 hodiny na ich zhodnotenie. Dôležité sú tiež vaše schopnosti, nápady, potreby trhu. Pokiaľ poriadne doširoka otvoríte svoju myseľ, možnosti sú takmer neobmedzené.

A teraz si predstavte: 5 dolárov, 2 hodiny. Čo by ste s nimi urobili?