Rolls-Royce Wraith 2013
V Ženeve sa sťahovala plachta aj z najsilnejšieho sériového Rolls-Roycu v histórii. Elegantný fastback dostal do vienka dvanásťvalec s výkonom 630 koní.
Wraith vychádza z modelu Ghost, oproti ktorému je nižší, širší a o 130 mm kratší. Nenechajte sa ale zmiasť, stále nejde o žiadneho liliputána. Na dĺžku meria o celých 19 cm viac ako „sedmička“ od BMW. Tomu samozrejme zodpovedá aj hmotnosť, ktorá má v pohotovostnom režime hodnotu 2 360 kg.
To, čo robí Wraith výnimočným, je jeho pohonná jednotka, vďaka ktorej mu je prisúdený toľko omieľaný titul najsilnejšieho Rolls-Roycu na svete. Ide o zážihový 12-valec s objemom 6,6 litra, ktorý svoje výkonové parametre dosahuje aj vďaka dvojici turbodúchadiel. Maximálny výkon má hodnotu 465 kW (632 k) pri 5 600 ot./min. a krútiaci moment 800 Nm vrcholí medzi 1 500 a 5 500 ot./min.
Výkon smeruje na zadné kolesá prostredníctvom klasického 8-stupňového automatu s hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu od známeho nemeckého dodávateľa prevodoviek ZF. Technickou špecialitou riadiacej jednotky je funkcia Satellite Aided Transmission (SAT), ktorá vznikala v spolupráci s BMW. Jednotka spolupracuje s GPS a radí presne tak, ako si vyžadujú podmienky na ceste. Ak sa napríklad blíži zákruta, Wraith automaticky podrží aktuálny prevodový stupeň, prípadne si vopred podradí. Nie je to technológia, ktorá by radikálne okresala spotrebu, aj keď normovaných 14,0 litra na 100 km nevyzerá na prvý pohľad vôbec zle. V meste treba podľa výrobcu rátať minimálne s 21-litrovým prídelom na 100 km.
Dodajme, že Wraith akceleruje z 0-100 km/h za 4,6 sekundy a jeho výlet do vyšších rýchlostí stopne až elektronický obmedzovať nastavený na 250 km/h.
Paluba Wraithu nemá podľa Rolls-Roycu ďaleko od luxusných jácht. Okrem špičkových materiálov a spracovania sa môžu majitelia tešiť aj na strešné obloženie popretkávané 1 340 ručne vkladanými diódami, ktoré navodzujú pocit hviezdnej oblohy.
Ani Rolls-Royce 21. storočia sa nezaobíde bez veľkého navigačného displeja, v tomto prípade 10,25-palcového. Priaznivcov dobrej aparatúry iste nadchne špičkový 1 300-wattový audiosystém s 18 (!) reproduktormi: 2 basovými v kufri, 7 výškovými, 7 stredovými a 2 reproduktormi v čalúnení vo výške uší.
Technologický skvost na štyroch kolesách pochopiteľne nebude lacná záležitosť. Každý vyrobený kus si automobilka cení na minimálne 245-tisíc eur.